Diageo släpper varje år en unik uppsättning av exklusiv single malt whisky, under namnet Special Releases. Nu är det snart dags igen, och vi på Whiskytower tog kontakt med Mr Nick Morgan som är mannen bakom denna årliga händelse. Vi ville dels veta hur han ser på Diageos stora portfölj av whisky och dels vad vi kan förvänta för utgåvor detta år. Så passa på att lära känna denna mycket trevliga man.
På onsdag har dessutom Diageo kallat till pressträff i London, där man kommer att berätta mer om årets lanseringar och självklart är Whiskytower inbjudna att delta. Så du kan förvänta en mer ingående artikel om pressträffen och de ingående whiskysorterna i årets Special Releases inom en snar framtid.
Hur kom det sig att du blev involverad i whiskyindustrin och varför?
Min bakgrund är som lärare i historia på universitet. Fick uppdraget att skapa ett historiskt arkiv åt United Distillers, det som senare blev Diageo. Det var ett inte helt enkelt jobb och det tog 3,5 år och jag är mycket stolt över det. Allt eftersom så blev jag mer och mer konsult åt bland annat marknadsfolket och gled mer och mer in på whiskysidan och då speciellt maltwhisky. Det var så jag hamnade där jag är nu.
Vad innebär din roll som historiedoktor i företaget?
Vi har det största arkivet i Skottland när det gäller destillerade spritprodukter. Det är fem specialister anställda där och de är arkivarier. Arkivet ligger ca 40 min norr om Edinburgh.
Hur ser en vanlig dag ut för dig på arbetet, om det finns någon normal dag?
Det finns i princip ingen normal dag. Det är nog det som jag gillar med mitt jobb. Ibland är jag involverad i marknadsföringen av vår Diageos whisky. Jag pratar med journalister, Whiskytower är förresten den andra intervjun jag gör idag. Jag reser också en hel del och håller föreläsningar och masterclasses. Jag har också turen att få besöka många destillerier och då inte bara Diageos.
Vad är din åsikt om reklamskräpet om legender och spöken, magiska vatten och liknande?
Det ni kallar ”junk about legends and ghosts” kallar nog de flesta romantik 🙂. Faktiskt så var bland det första jag var involverad i när det kommer till marknadsföring att skala bort romantiken och istället koncentrera oss på fakta och innehållet i buteljen.
Vi har hört att du är ett stort fan av jazz och blues. Hur viktig är musiken i ditt liv?
Jag gillar mer Blues än jazz och då allt ifrån de gamla klassikerna Howling Wolf och Muddy Waters via Led Zeppelin till moderna band som White Stripes. Många kanske tycker att det är en salig blandning men för mig hänger allt ihop. Jag tror att skulle man göra en undersökning bland whiskyälskare så misstänker jag att många av dem också gillar musik eller är musiker.
Vad är din åsikt rörande det faktum att whiskymarknaden börjar överge åldersbestämning?
Mellan 75 och 80% av all whisky som säljs är inte åldersbestämd. Jag tror att single malt-marknaden kommer mer och mer att likna blendedmarknaden. Jag är inte en av dem som tror att ålder kommer att försvinna på single malt whisky. Åldersbestämd maltwhisky kommer att finnas kvar tillsammans med nas-whisky likadant som det gör bland blends. Marknaden skriker efter nya produkter och då kan nas-whisky vara ett sätt att leverera nya produkter exempelvis till travel-retail marknader. Dock, och det här är viktigt, när man levererar en ny produkt så måste den leva upp till den kvalitet som de tidigare produkterna hade eller vara bättre. Annars lurar man sig själv och tappar kunder. Jag kan själv stå bakom de nas-whisky vi har släppt, men jag kan givetvis inte tala för andra företag.
Hur skall vi i framtiden värdera en whisky när vi inte kan använda åldern?
Det är kvaliteten på produkten som ska styra det och ingenting annat. Innehållet i flaskan ska vara värd det den kostar annars kommer ingen att köpa den och de som köpt den kommer inte att köpa något av den produkten igen om vi levererar undermåliga eller dåliga produkter.
Tror du att Diageo endast satsar på blends, eller ser du en nytta även för maltälskare?
Blends och single malt hänger ihop. Vi producerar några av världens bästa maltwhisky och vi är otroligt noga med vad vi gör. Varför gör vi det? Därför att vi vill också göra världens bästa blended whisky. Det hänger ihop. Vill man ha bra blends måste man också ha bra malt och grainwhisky, det finns inget annat sätt.
Diageo är ansvarig för den största portföljen av maltwhisky i världen. Hur ser du på deras ansvar i whiskyindustrin?
Vi är vad man kan kalla industriledare och vi tar ansvaret på största allvar. Både när det gäller att utbilda kunderna och även de mer historiska aspekterna. När vi utbildar kunder så hjälper man också alla andra företag i samma bransch men det är bara så det är och det måste man acceptera.
Vad kan vi förvänta avseende Diageos Special Releases 2016? Ryktet gör gällande att det bland annat innehåller Lagavulin 12, Caol ila 15, Port Ellen 37, Brora 38, Auchroisk 25, Glenkinchie 24, Cambus 40, Linkwood 37, Mannochmore 25 och Cragganmore. Kan du bekräfta denna information?
Jag kan varken bekräfta eller dementera denna information. Ni kommer att få reda på det i början eller mitten av september.
Fotnot: Efter vår intervju med Mr Nick Morgan har informationen kommit ut tidigare än planerat och längst ned efter intervjun listar vi de eftertraktade utgåvorna.
Tills sist: Vad var din intention när du utvecklade programmet “The Special Releases”? Hur många år till kan vi förvänta utgåvor från Port Ellen och Brora?
Jag var inblandad i vad som kallades rare malts som vi tidigare gav ut. Vi lärde oss då att det finns en hel del människor som faktiskt är intresserade av den här typen av mer ovanlig och exklusiv whisky. Det ledde till det som nu kallas Special Releases. I början så trodde ingen att vi skulle kunna sälja vad som då kostade ca 100 pund per flaska för en Brora eller Port Ellen. Idag mer än 10 år senare så har priserna för denna typ av whisky verkligen skjutit i höjden.
Special Releases 2016 – Diageo
Auchroisk 25-year-old, 51.2% abv
Distilled 1990
Availability: 3,954 bottles worldwide
RRP: £280
Brora 38-year-old, 48.6% abv
Distilled 1977
Availability: 2,984 bottles worldwide
RRP: £1,450
Cambus 40-year-old, 52.7% abv
Distilled 1975
Availability: 1,812 bottles worldwide
RRP: £750
Caol Ila unpeated 15-year-old, 61.5% abv
Distilled 2000
Availability: Limited quantities worldwide
RRP: £90
Cragganmore (NAS), 55.7% abv
Availability: 4,932 bottles worldwide
RRP: £400
Glenkinchie 24-year-old, 57.2% abv
Distilled 1991
Availability: 5,928 bottles worldwide
RRP: £300
Lagavulin 12-year-old, 57.7% abv
Availability: Limited quantities worldwide
RRP: £80
Linkwood 37-year-old, 50.3% abv
Distilled 1978
Availability: 6,114 bottles worldwide
RRP: £600
Mannochmore 25-year-old, 53.4% abv
Distilled 1990
Availability: 3,954 bottles worldwide
RRP: £250
Port Ellen 37-year-old, 55.2% abv
Distilled 1978
Availability: 2,940 bottles worldwide
RRP: £2,500